Skip to main content

Malaysia destinasi pilihan utama tenaga kerja Nepal




KUALA LUMPUR -- Meskipun berdepan kemelut penipuan membabitkan pekerja migran Nepal baru-baru ini, kerajaan Nepal bersedia meneruskan perbincangan berhubung perjanjian pengambilan, penggajian dan penghantaran pulang pekerja dengan Malaysia, selain melindungi kebajikan serta hak-hak pekerjanya di sini.

 Kuasa Usaha Nepal di Malaysia, Kumar Raj Kharel, berkata perjanjian itu akan memberi panduan lanjut yang lebih jelas dalam mengatur pengambilan, penggajian dan penghantaran pulang pekerja Nepal.

 "Kami berharap ia (MoU) boleh menjadi satu alat bagi melindungi hak-hak pekerja kami," kata beliau kepada Bernama dalam satu temu bual di sini pada Khamis.

 Pusingan pertama perbincangan berhubung kerjasama buruh antara Nepal dan Malaysia telah berlangsung di Kathmandu pada 20 dan 21 Feb 2017.

 Kumar Raj berkata MoU tersebut tidak dipersetujui ketika itu kerana Malaysia mempunyai keraguan termasuk berkaitan kos penghantaran pulang, siapa yang patut bertanggungjawab membiayai tiket penerbangan, bayaran visa dan caj perkhidmatan.

 "Kami (Nepal) telah dimaklumkan oleh para pegawai kementerian bahawa terdapat kemajuan di pihak Malaysia dan sanggup menandatangani MoU serta memuktamadkannya dengan menyelesaikan perbezaan. Para pegawai kami sudah bersedia untuk datang ke sini sebaik sahaja mendapat undangan daripada kerajaan Malaysia bagi mengadakan rundingan serta menandatangani perjanjian itu.

 "Malaysia masih menjadi satu destinasi popular pada pandangan sejumlah 500,000 pekerja Nepal dalam kalangan negara berbilang kaum, budaya dan etnik serta mempunyai iklim yang lebih baik berbanding negara-negara Timur Tengah," katanya.

 Pada Mei, terdapat laporan bahawa penghantaran pekerja negara itu ke Malaysia telah dihentikan buat sementara waktu oleh kerajaan Nepal kerana pekerja terbabit telah dikenakan bayaran terlalu tinggi menerusi perkhidmatan berkaitan oleh syarikat swasta yang dilantik oleh kerajaan Malaysia sebelum ini.

 Susulan itu, kerajaan Nepal telah mengambil tindakan keras ke atas pelbagai institusi yang mengutip bayaran tambahan daripada pekerja migran kerana ia melanggar polisi Nepal.

 Penghantaran pekerja Nepal ke Malaysia telah ditangguh kerana syarikat-syarikat Nepal yang bergabung dengan pihak di Malaysia sedang disiasat dan pekerja tidak boleh memproses visa mereka melalui syarikat terbabit.

 "Nasib sejumlah 15,000 hingga 20,000 pekerja masih terumbang-ambing meskipun mendapat kelulusan imigresen Malaysia kerana mereka tidak dapat memproses visa melalui kesemua syarikat terbabit."

 Justeru, Kumar Raj berharap kerajaan Malaysia menerusi kedutaannya di Kathmandu akan mengeluarkan visa secara langsung untuk kumpulan pekerja yang terjejas.

 "Bukanlah niat kami untuk menghentikan penghantaran pekerja. Kami ingin menghantar pekerja ke negara ini namun dengan perjanjian yang lebih baik agar mereka tidak dieksploitasi.

 "Kesemua syarikat terbabit beroperasi dengan cara yang mencurigakan dan telah melanggar beberapa peraturan domestik kami termasuk peraturan untuk menghantar pulang wang, menukar mata wang ke negara asing, caj bayaran dan perkhidmatan yang tidak didorong oleh pasaran.

 "Ini hanya bersifat sementara kerana kami sedang membersihkan syarikat terbabit," katanya.

 Di bawah kerajaan Malaysia sebelum ini, pekerja migran Nepal dikehendaki memohon visa kerja melalui sebuah syarikat gabungan yang berpangkalan di Kathmandu iaitu Malaysia VLN Nepal.

 Proses itu menjadi rumit kerana rakyat Nepal perlu melalui pemeriksaan keselamatan dan kesihatan yang dijalankan oleh pelbagai syarikat swasta dengan bayaran tinggi sebagai sebahagian daripada keperluan visa.

 Ini termasuk pendaftaran secara online Sistem Pengurusan Migran (MiGRAMS), Pusat Sehenti (OSC) bagi mendapatkan borang visa, pasport dan penghantarannya ke kedutaan, serta Kelulusan Keselamatan Imigresen (ISC).

 Proses pengambilan telah diuruskan di bawah satu sistem yang dibangunkan oleh kerajaan Malaysia dikenali sebagai Sistem Pengurusan Berpusat Pekerja Asing (FWCMS).

 Sistem itu telah dibangunkan oleh Bestinet Sdn Bhd. Bagaimanapun, Bestinet telah menafikan dakwaan pengubahan wang haram.

 Pada 31 Julai, Pengarah Bestinet Sdn Bhd Datuk Rathakrishnan Vellaisamy berkata syarikat itu hanya mengendali bahagian saringan kesihatan dalam proses pengambilan pekerja asing dan tidak terlibat dalam menyediakan perkhidmatan ISC, VLN (visa) atau OSC.

 Kumar Raj berkata kerajaan Nepal telah meminta kerajaan Malaysia mengurangkan kos visa, iaitu antara 18,000 dan 19,000 rupee Nepal (kira-kira RM700), kerana hanya RM25 akan diperoleh kerajaan Malaysia manakala bakinya masuk ke kocek syarikat swasta terbabit.

 "Sistem sedia ada dengan bayaran yang amat tinggi turut menyaksikan pekerja asing terpaksa berdepan dengan kesemua syarikat ini, sekali gus mewujudkan satu mekanisme yang rumit. Permintaan kami pada asasnya ialah mengurangkan kos dan untuk menyelaras, mengkaji atau membatalkan penglibatan syarikat swasta terbabit.

 ''Kami mahukan satu proses pengambilan yang mudah, telus dan kos efektif terutamanya dalam aspek visa. Ketika ini kami memfokus kepada keputusan yang diambil oleh kerajaan Nepal untuk menyiasat kesemua syarikat swasta terbabit.

 "Kerajaan Nepal telah memulakan siasatan terhadap kesemua syarikat. Sebaik sahaja kos visa dikurangkan, urusan sedia ada yang membabitkan kesemua syarikat ini akan dikaji semula," katanya. -- BERNAMA

Comments

Popular posts from this blog

Kementerian Pendidikan nafi tak sambung kontrak syarikat kawalan keselamatan

KUALA LUMPUR -- Kementerian Pendidikan (KPM) menafikan dakwaan Persatuan Industri Keselamatan Malaysia (PIKM) bahawa kementerian tidak menyambung kontrak syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan yang tamat tempoh pada 31 Dis lepas. Dalam satu kenyataan, KPM menegaskan kesemua kontrak yang tamat tempoh itu telah ditender semula mengikut keperluan semasa, norma baharu kementerian. "KPM tidak pernah menganiaya mana-mana pihak dalam perkara ini dan tidak pernah menamatkan perkhidmatan 12,000 pengawal keselamatan seperti yang didakwa PIKM. "Kontrak yang ditender semula disertai oleh syarikat kawalan keselamatan yang berdaftar dengan Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Kewangan berdasarkan keperluan semasa seperti bilangan syif dan pekerja," kata kenyataan itu. KPM berkata syarikat yang pernah mendapat kontrak daripada kementerian sebelum ini juga menyertai proses tender yang dijalankan secara adil, telus dan penuh berintegriti. Presiden PIKM Datuk Seri Mu

Proton SUV open for booking at RM1,000

KUALA LUMPUR -- National car maker, Proton Holdings Bhd, is adopting an alphanumerical naming system for its future models beginning with the X70, its first sport utility vehicle (SUV). Sales and Marketing Vice-President Abdul Rashid Musa said the letter X is synonymous with crossover or SUV vehicles, while the number 70 denoted the size or class of the SUV and would enable Proton to adopt a logical system to add bigger or smaller models in the future. “This is the first time an alphanumerical naming system is used on a Proton model as our research shows it will make it easier to sell in ASEAN and other international markets, as there are no language barriers to overcome,” he told reporters at the preview of the new SUV. Proton Chief Executive Officer Dr Li Chunrong said Proton's adoption of the new naming system would make customer more focus on the brand name as compared with the model name. Abdul Rashid, who is also the Chief Executive Officer of Proton E

Mahkamah meriah dengan tahanan reman lindungi rumah urut

PUTRAJAYA -- Mahkamah Majistret di sini “meriah” susulan prosiding reman beramai-ramai melibatkan 14 individu termasuk tujuh penjawat awam berkaitan dakwaan memberi dan menerima wang sogokan bagi melindungi premis urut di Kuala Lumpur. Tujuh penjawat awam terbabit ialah tiga anggota polis termasuk seorang ketua balai, seorang pegawai bomba dan tiga petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Mereka berserta tiga lagi orang awam yang disyaki berperanan sebagai ‘runner’ atau utusan dibawa ke mahkamah itu pada kira-kira 10 pagi menaiki bas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), menyusuli empat lagi individu dipercayai pemilik premis yang tiba di mahkamah itu kira-kira sejam sebelumnya, menaiki van SPRM.    Prosiding reman terhadap kesemua mereka tamat pada kira-kira pukul 1.30 tengah hari dengan Majistret Ahmad Asyraf Mohammad Kamal membenarkan permohonan SPRM untuk menahan reman 10 daripada mereka termasuk tujuh penjawat awam terbabit sehingga Jumaat ini. Empat pem