Skip to main content

Lebuh raya atau ECRL yang mana jadi pilihan


KUALA LUMPUR -- Status Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) yang menelan kos RM55 bilion seperti diumum kerajaan Barisan Nasional lepas masih samar apabila Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan untuk mengkaji semula pelaksanaannya.
Ada yang berpendapat projek sepanjang 688km merentasi sebahagian Selangor, Pahang, Terengganu dan Kelantan bertujuan mengurangkan masa perjalanan dan meningkatkan penggunaan rel berbanding kereta atau kapal terbang tidak tidak lebih selain disifat bermusim. 
Tinjauan Bernama mendapati rata-rata pengguna lebih 'gembira' seandainya lebuh raya dan jalan raya sedia ada di pantai timur dinaik taraf bagi keselesaan pengguna.   
Ramai pengguna laluan itu masih selesa menggunakan kenderaan sendiri walaupun terpaksa menghadapi kesesakan berbelas jam di jalan raya ketika musim perayaan. 
Seorang jurutera, Nik Benjamin Nik Alias, 30, berkata dia tidak nampak bagaimana ECRL atau projek kereta api seumpamanya akan membantu mengurangkan kesesakan jalan sewaktu musim perayaaan kerana mereka masih perlu menggunakan kereta sebaik tiba di destinasi tujuan. 
"Lagipun, lebih baik ditumpukan pembinaan lebuh raya terbengkalai atau menaik taraf jalan raya sedia ada kerana yang hendak menggunakan kemudahan ini adalah penduduk setempat setiap hari, bukan masa musim perayaan sahaja," katanya.  
Ini selari dengan kenyataan Timbalan Menteri Kerja Raya Mohd Anuar Mohd Tahir iaitu kerajaan akan memberi keutamaan kepada pembinaan projek Lebuhraya Pantai Timur Fasa 3 (LPT3) berbanding projek mega lain untuk kemudahan penduduk di Terengganu dan Kelantan.
Sebarang keputusan untuk melaksanakan projek lebuh raya sepanjang 147km dari Kampung Gemuroh, Kuala Terengganu, Terengganu ke Pengkalan Kubor, Kelantan itu, bagaimanapun perlu mengambil kira kedudukan kewangan kerajaan.
Pelaksanaan ini juga secara tidak langsung akan meneruskan usaha bekas Menteri Besar Kelantan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahu membina Lebuh Raya Kota Baharu-Kuala Krai atau lebih dikenali sebagai Lebuhraya Rakyat sepanjang 73km selepas tertangguh lebih dua dekad.
Seorang peniaga, Siti Nor Afzan Kasiman berkata adalah lebih praktikal menggunakan kenderaan sendiri berbanding kereta api memandangkan dia mempunyai anak kecil dan kecenderungan untuk berhenti di mana-mana sangat tinggi. 
"Lagipun, jika dikira kos perjalanan, ia lebih berbaloi menggunakan kenderaan sendiri walaupun kini Lebuhraya Pantai Timur (LPT) sudah mengenakan tol," katanya.
Berdasarkan laporan sebelum ini, pelaksanaan projek Central Spine Road (CSR) Bentong Bypass sepanjang 28.5 kilometer dengan kos RM578.25 juta dimulakan pada 2017 dijangka siap sepenuhnya menjelang 2019. 
Pada masa sama laluan asal ke pantai timur itu dinaik taraf bermula dari Kuala Krai ke Simpang Pelangai, Bentong, Pahang sepanjang 350km dibahagikan pula kepada enam pakej utama iaitu Kuala Krai ke Jambatan Sungai Lakit, Kelantan (47km), Jambatan Sungai Lakit ke Gua Musang (59km), Gua Musang ke Kampung Relong, Kuala Lipis, Pahang (92.5km), Kampung Relong ke Raub (50km), Raub ke Bentong (54km) dan Bentong ke Simpang Pelangai, Pahang (47.5km).
Lebuh Raya Bentong-Raub sepanjang 54 km yang dijangka siap tahun hadapan juga mampu bertindak sebagai laluan alternatif untuk pengguna jalan raya yang mahu ke Raub dan destinasi lain di Pantai Timur.
Pun begitu, Siti Nor Afzan tidak menolak penggunaan kereta api mampu menjadi pilihan ketiga selepas kapal terbang bagi penduduk pantai timur, terutama pada musim perayaan memandangkan ia boleh memendekkan waktu perjalanan serta mengurangkan kesesakan di jalan raya. 

Sementara itu Bekas Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata kos ECRL juga terlalu tinggi dan tidak praktikal dilaksanakan dalam keadaan ekonomi negara yang masih tidak stabil ketika ini.
"Pada pendapat saya, adalah lebih baik sekiranya bajet itu digunakan untuk menaik taraf semua kemudahan dan kualiti jalan raya di Lebuhraya Pantai Timur serta jalan pantai pula dinaik taraf menjadi empat lorong agar pengguna lebih selesa.
"Pertumbuhan ekonomi juga pasti bertambah rancak sekiranya jalan pantai dari Terengganu hingga ke Kelantan dinaik taraf, malah kos pembinaannya juga jauh lebih murah berbanding kos pembinaan ECRL," katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Beliau yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Kijal berkata tambang yang akan dikenakan kepada pengguna ECRL dijangka lebih tinggi berbanding tambang kapal terbang.
"Adakah orang Pantai Timur berkemampuan untuk membayar harga tiket ECRL yang harganya mencecah beratus ringgit? Mungkin pada awal pelancarannya, ramai naik untuk merasai sendiri pengalaman keretapi laju tetapi selepas itu, mesti mereka lebih selesa guna kereta atau menaiki kapal terbang dengan tambang murah," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Kementerian Pendidikan nafi tak sambung kontrak syarikat kawalan keselamatan

KUALA LUMPUR -- Kementerian Pendidikan (KPM) menafikan dakwaan Persatuan Industri Keselamatan Malaysia (PIKM) bahawa kementerian tidak menyambung kontrak syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan yang tamat tempoh pada 31 Dis lepas. Dalam satu kenyataan, KPM menegaskan kesemua kontrak yang tamat tempoh itu telah ditender semula mengikut keperluan semasa, norma baharu kementerian. "KPM tidak pernah menganiaya mana-mana pihak dalam perkara ini dan tidak pernah menamatkan perkhidmatan 12,000 pengawal keselamatan seperti yang didakwa PIKM. "Kontrak yang ditender semula disertai oleh syarikat kawalan keselamatan yang berdaftar dengan Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Kewangan berdasarkan keperluan semasa seperti bilangan syif dan pekerja," kata kenyataan itu. KPM berkata syarikat yang pernah mendapat kontrak daripada kementerian sebelum ini juga menyertai proses tender yang dijalankan secara adil, telus dan penuh berintegriti. Presiden PIKM Datuk Seri Mu

Proton SUV open for booking at RM1,000

KUALA LUMPUR -- National car maker, Proton Holdings Bhd, is adopting an alphanumerical naming system for its future models beginning with the X70, its first sport utility vehicle (SUV). Sales and Marketing Vice-President Abdul Rashid Musa said the letter X is synonymous with crossover or SUV vehicles, while the number 70 denoted the size or class of the SUV and would enable Proton to adopt a logical system to add bigger or smaller models in the future. “This is the first time an alphanumerical naming system is used on a Proton model as our research shows it will make it easier to sell in ASEAN and other international markets, as there are no language barriers to overcome,” he told reporters at the preview of the new SUV. Proton Chief Executive Officer Dr Li Chunrong said Proton's adoption of the new naming system would make customer more focus on the brand name as compared with the model name. Abdul Rashid, who is also the Chief Executive Officer of Proton E

Mahkamah meriah dengan tahanan reman lindungi rumah urut

PUTRAJAYA -- Mahkamah Majistret di sini “meriah” susulan prosiding reman beramai-ramai melibatkan 14 individu termasuk tujuh penjawat awam berkaitan dakwaan memberi dan menerima wang sogokan bagi melindungi premis urut di Kuala Lumpur. Tujuh penjawat awam terbabit ialah tiga anggota polis termasuk seorang ketua balai, seorang pegawai bomba dan tiga petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Mereka berserta tiga lagi orang awam yang disyaki berperanan sebagai ‘runner’ atau utusan dibawa ke mahkamah itu pada kira-kira 10 pagi menaiki bas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), menyusuli empat lagi individu dipercayai pemilik premis yang tiba di mahkamah itu kira-kira sejam sebelumnya, menaiki van SPRM.    Prosiding reman terhadap kesemua mereka tamat pada kira-kira pukul 1.30 tengah hari dengan Majistret Ahmad Asyraf Mohammad Kamal membenarkan permohonan SPRM untuk menahan reman 10 daripada mereka termasuk tujuh penjawat awam terbabit sehingga Jumaat ini. Empat pem